The Washington Post

Morning Mix

Major publisher retracts
43 scientific papers amid
wider fake peer-review
scandal

By Fred Barbash March 27,2015

A major publisher of scholarly medical and science articles has retracted 43 papers because of “fabricated”

peer reviews amid signs of a broader fake peer review racket affecting many more publications.

The publisher is BioMed Central, based in the United Kingdom, which puts out 277 peer-reviewed journals. A
partial list of the retracted articles suggests most of them were written by scholars at universities in China. But
Jigisha Patel, associate editorial director for research integrity at BioMed Central, said it’s not “a China
problem. We get a lot of robust research of China. We see this as a broader problem of how scientists are

judged.”

Meanwhile, the Committee on Publication Ethics, a multidisciplinary group that includes more than 9,000
journal editors, issued a statement suggesting a much broader potential problem. The committee, it said, “has
become aware of systematic, inappropriate attempts to manipulate the peer review processes of several
journals across different publishers.” Those journals are now reviewing manuscripts to determine how many

may need to be retracted, it said.

Peer review is the vetting process designed to guarantee the integrity of scholarly articles by having experts
read them and approve or disapprove them for publication. With researchers increasingly desperate for
recognition, citations and professional advancement, the whole peer-review system has come under scrutiny
in recent years for a host of flaws and irregularities, ranging from lackadaisical reviewing to cronyism to

outright fraud.



Last year, in one of the most publicized scandals, the Journal of Vibration and Control, in the field of
acoustics, retracted 60 articles at one time due to what it called a “peer review and citation ring” in which the

reviews, mostly from scholars in Taiwan, were submitted by people using fake names.

[RELATED: Scholarly journal retracts 60 articles, smashes “peer review ring"]|

Ivan Oransky and Adam Marcus, the co-editors of Retraction Watch, a blog that tracks research integrity and
first reported the BioMed Central retractions, have counted a total of 170 retractions in the past few years

across several journals because of fake peer reviews.

“The problem of fake peer reviewers is affecting the whole of academic journal publishing and we are among
the ranks of publishers hit by this type of fraud,” Patel of BioMed’s ethics group wrote in November. “The
spectrum of ‘fakery’ has ranged from authors suggesting their friends who agree in advance to provide a
positive review, to elaborate peer review circles where a group of authors agree to peer review each others’
manuscripts, to impersonating real people, and to generating completely fictitious characters. From what we
have discovered amongst our journals, it appears to have reached a higher level of sophistication. The pattern
we have found, where there is no apparent connection between the authors but similarities between the

suggested reviewers, suggests that a third party could be behind this sophisticated fraud.”

In a blog post yesterday, Elizabeth Moylan, BioMed Central’s senior editor for research integrity, said an
investigation begun last year revealed a scheme to “deceive” journal editors by suggesting “fabricated”
reviewers for submitted articles. She wrote that some of the “manipulations” appeared to have been conducted

by agencies that offer language-editing and submission assistance to non-English speaking authors.

“It is unclear,” she wrote, “whether the authors of the manuscripts involved were aware that the agencies were
proposing fabricated reviewers on their behalf or whether authors proposed fabricated names directly

themselves.”

Patel, in an interview, said the peer review reports submitted “were actually very convincing.” BioMed Central
became suspicious because they spotted a pattern of unusual e-mail addresses among the reviewers that
seemed “odd” for scientists working in an institution. Also odd was the fact that the same author was

reviewing different topics, which did not make sense in highly specialized fields.

Ultimately, when they tracked down some of the scientists in whose names reviews were written, they found

that they hadn’t written them at all. Someone else had, using the scientists’ names.



“There is an element of exploitation,” Patel said. “If authors are naive and want to get their manuscripts
published, they can be exploited” by services into paying the fees. The services, she said, may be offering to

“polish up manuscripts” and perhaps even guaranteeing publication.

“This is a problem not just for publishers to resolve,” she said. Journals, research institutions and scholars

“need to get together. It is part of the broader pressure to publish that’s driving people to do this.”

In its statement, the Committee on Publication Ethics said: “While there are a number of well-established
reputable agencies offering manuscript-preparation services to authors, investigations at several journals
suggests that some agencies are selling services, ranging from authorship of pre-written manuscripts to
providing fabricated contact details for peer reviewers during the submission process and then supplying
reviews from these fabricated addresses. Some of these peer reviewer accounts have the names of seemingly
real researchers but with e-mail addresses that differ from those from their institutions or associated with

their previous publications, others appear to be completely fictitious.”

The BioMed Central articles in question now carry retractions attached that say: “The Publisher and Editor
regretfully retract this article because the peer-review process was inappropriately influenced and
compromised. As a result, the scientific integrity of the article cannot be guaranteed. A systematic and
detailed investigation suggests that a third party was involved in supplying fabricated details of potential peer

reviewers for a large number of manuscripts submitted to different journals.”

The BioMed Central list of retracted articles so far identifies 38 of the 43 published papers. They all have

highly technical names and topics, such as “Pathological dislocation of the hip due to coxotuberculosis in

9y

children” and “A meta-analysis of external fixator versus intramedullary nails for open tibial fracture fixation.”

h/t Retraction Watch

®) 381 Comments

Fred Barbash, the editor of Morning Mix, is a former National Editor and London Bureau Chief for
the Washington Post. ¥ Follow @fbarbash



